Pages

Monday, March 15, 2010

HARI AMALI






10 Mac, 2010 / 24 Rabiulawal, 1431 (Rabu)
- Sekolah Ugama Katimahar sessi pagi telah mengadakan aktiviti menghalusi perbuatan / bacaan dalam sembahyang bermula dari niat sembahyang 5 waktu, bacaan takbiratul ihram, surah Al Fatihah dan sebagainya sehingga memberi salam.

Di dalam kesempatan itu guru sekolah telah membuat sedikit penilaian mengenai sembahyang lima waktu yang dilakukan oleh murid. Pihak sekolah merasa terkilan apabila melihat cuma 10% daripada murid yang hadir pada hari tersebut dapat melaksanakan sembahyang dengan baik dari segi bacaan dan perbuatan dan selebihnya kurang berkeyakinan untuk melaksanakan sembahyang.

Sebagai langkah awal semua guru-guru terlibat dalam membetulkan perbuatan sembahyang dan juga bacaan murid dalam sembahyang pada hari tersebut disamping dibantu oleh murid-murid yang berkeyakinan boleh mengajarkan kepada rakan-rakan.


Di akhir sessi salah seorang tenaga pengajar teleh memberikan sedikit kata-kata rangsangan agar murid-murid dapat melaksanakan ibadah sembahyang dengan sempurna. Guru berkenaan telah menayangkan video anak remaja yang meninggal dunia baru 3 jam, apabila di gali semula
mayat berkenaan sudah bertukar kepada sesuatu yang menakutkan. (seperti yang telah dibawakan oleh YB Pehin Mufti Kerajaan NBD)


Semoga kegiatan sebegini akan mendapat manfaat dan memberikan kesan yang mendalam kepada murd-murid.

No comments: